Nesen mūsu draugi atklāja sev escape-piedzīvojumu pasauli. Viņi ar prieku izgāja pirmās istabas un sāka izjautāt mūs – kurp doties tālāk? Un cik vēl ir? Bet kura istaba ir visinteresantākā?

Mēs atbildējām uz visiem jautājumiem, bet sarunas par šo tēmu lika mums aizdomāties par to, kas gan būs tālāk? Kurp virzas un par ko pārvērtās šāda veida izklaides industrija?

Nedaudz faktu – uz 2015. gada aprīļa beigām Rīgā ir pieejami vairāk nekā 20 istabu no 12 dažādām radītāju komandām. Cik mums ir zināms, viņu plānos ietilpst radīt vēl apmēram 10 dažādas istabas – un ne tikai. Sanāk, ka konkurences līmenis tirgū ir augts.

Soli uz priekšu šajā virtuālajā sacensībā izdarīja Escape room veidotāju komanda no www.escaperoom.lv, kuri atvēra savu „Nelegālais kazino” – ļoti kvalitatīvu kvestu, kurš piedāvā jaunu sacensību veidu – papildus uzdevumus, kuri neietekmē galveno mērķi – atvērt kārotās durvis.

Šeit var novilkt paralēles ar datorspēlēm – katram, kas kaut vienu reizi ir spēlējis datorspēles, ir skaidrs, kas ir in-game achievements – spēles gaitā iegūstamie sasniegumi, nelielās balvas, bez kurām var iztikt, veicot spēles iziešanu un veiksmīgu galvenā uzdevuma izpildi, bet no otrās puses tie padara spēles procesu sarežģītāku un interesantāku. Iziet spēles līmeni, patērējot minimālo munīcijas daudzumu, atrast vairāk apslēpto priekšmetu un aptieciņu ar veselību un dzīvībām, neko neatgādina?

Šī shēma vienlīdz interesanti darbojās gan datorspēlēs, gan arī mūsu mīļotajās escape-istabās, raisot papildus azartu. Piemēram, ja mums neteiktu priekšā, kādā veidā var atrisināt vienīgo neatrisināto „Kazino” mīklu, mēs droši vien ietu uz turieni vēl vienu reizi, vienkārši dēļ tā, lai sameklētu visu miljonu. Neskatoties uz to, ka galvenais uzdevumus – paspēt izkļūt laikā – ir veiksmīgi izpildīts, papildus uzdevums – savākt visu mafijas aizmirsto naudu – netika atrisināts līdz galam, apspiežot savu lepnumu skatāmies uz katru jaunu uzvarētāju bildi – bet kā tad viņi, izvēlējās miljonu?..

Līdzīgi spēles sasnieguma stilam, var sagaidīt arī apbalvojumu un komandu reitingu ieviešanu, nelineārus sižetus un mīklas.
Kā tas viss izskatīsies? Piemēram, atkarībā no Jūsu spēles laikā pieņemtiem lēmumiem atveras dažādas durvis, kuras ved uz dažādām otrās kārtas istabām – ar dažādiem uzdevumiem.

Ja Jums patīk meklēt apslēptās atslēgas, istaba piedāvās Jums ceļu, iziet kuru vieglāk būs tieši meklētajam, kurš pārbauda visus stūrus un nostūrus. Cenšaties vispirms atrisināt sarežģītas mīklas ar viltīgajiem slēdžiem? Jums par balvu kalpos pieeja istabai ar dīvainiem mehānismiem, kuri ļaus Jums uzbūvēt Jūsu pašu personīgo incredible machine. Katrs no šiem punktiem vedīs uz izeju? Kādu ceļu Jūs izvēlēsieties?

Dažās istabās (roombreak.lv – KGBroom, NoGame – Amnēzija) jau pastāv iespēja izvēlēties sarežģītības līmeni, tas arī ir neatņemama datorspēles sastāvdaļa. Jums ir šaubas par saviem spēkiem – vai arī Jūs vēlaties pārbaudīt savu attapību maksimālajā līmenī? Jūs varat izdarīt to un vēl daudz ko citu Jūsu izvēlētajā anturāžā. Vai tas nav lieliski?

Tagad par negatīvām pusēm.

Pirmā problēma – izvēles iespējas trūkums. Ir liels kārdinājums izmēģināt „Kazino”, tomēr, tas nozīmē atņemt sev lielu daļu no spēles gūtās baudas, jo lai veiksmīgi atrisinātu papilduzdevumus ir jābūt pieredzei. To mēs bijām atzīmējuši savā apskatā un to izdarīja arī profesionālo kritiķu Quest revisor komanda. Vai Jūs esat gatavi patērēt savu naudu uz istabu divreiz, lai saņemtu baudu no tās izspēles un maksimāli iztukšojot banku? Runājot par tehnisko daļu – Rīgā vienkārši nav tādu istabu, kuras atklāti var mēroties ar „Kazino” tehniskajā ziņā, varbūt, izņemot vienīgi „Ramera torni”.

Otra problēma – čīteri. Jā, jā, negodīgie spēlētāji, kuri apdraud arī escape the room spēles. Kādā veidā? Visai vienkārši – pietiek ar to, ka uzzina dažas istabas īpatnības – vai arī izjautā draugus kā iziet kvestu – un mēs saņēmām jaunu rekordistu pie izejas. No tā pazūd pārsteiguma sajūta un azarts, kurš rodas atrisinot tikko sastapto mīklu. Vai tas ir godīgi? Vai tas sagādā prieku un baudu pašiem spēlētājiem?

Kad tikai rekorda laiks sāk nozīmēt vairāk, nekā patīkamas emocijas un iespaidi no spēles – spēles jēga tiek zaudēta. Tas ir galvenais iemesls, kāpēc mēs cenšamies neievietot mūsu pārskatos nekādus spoilerus un neteikt neko priekšā, kā arī nepieminēt konkrētās mīklas, kas ir sastopamas vienā vai otrā kvestā, nedz arī runāt par interjera detaļām un sižeta gaitām. Mēs rakstam par procesa emocionālo sastāvdaļu – kopējo sižeta līniju, par to, cik interesants un pārdomāts ir spēles process, kā arī iesakām spēlētāja sagatavotības līmeni.

Cerēsim, ka kvestu izstrādātāji tiks galā ar izvirītajiem uzdevumiem un spēs saglabāt procesu interesantu, padarot to daudzveidīgāku. Bet escapetime.lv komanda centīsies informēt Jūs par to.

Leave a Reply

Your email address will not be published.